Beograd, 28. septembar 2023. – Zbirka umetničkih dela Muzeja žrtava genocida upotpunjena sa dva značajna dela savremene umetnosti srpsko–kanadske umetnice sa respektabilnom svetskom karijerom gđe Vesne Perunović.
Danas je Zbirka umetničkih dela Muzeja žrtava genocida upotpunjena sa dva značajna dela savremene umetnosti srpsko–kanadske umetnice sa respektabilnom svetskom karijerom gđe Vesne Perunović.
Zahvaljujući Fondaciji Muzeja žrtava genocida, kojom rukovodi upravitelj g. Stanko Debeljaković, bili smo u prilici da otkupimo jedno od najinteresantnijih dela savremene srpske scene – ambijentalnu celinu ,,War is over – War is never over“.
Prostorno–skulpturalni ambijent pod nazivom ,,War is over – War is never over“ sadrži lingvističke i istoriografske elemente koji premošćavaju nekoliko važnih istorijskih trenutaka iz kolektivne prošlosti.
Ovim jednostavnim gestom umetnica se koristi redi-mejd objektom bolničkog kreveta iz Drugog svetskog rata (originalni primerak) i crnim paus papirom na kome kredom ispisuje zabeleške o neprolaznosti rata.
Upućujući nas u jednu konstantnu strepnju od izbijanja globalnih sukoba, Perunovićeva mapira teskobu traume koja nije prevaziđena, donoseći je u ovaj momenat sada kako bi se javnost zapitala da li se rat ikada i za koga završio.
U istom danu gđa Vesna Perunović je Zbirci umetničkih dela Muzeja žrtava genocida poklonila značajan korpus crteža – radova na papiru u formi crtačke instalacije.
Ova jedinstvena mapa autorskih radova pod nazivom ,,The Archive of Insignificant Losses” jeste forma intimnog dnevnika beleženog poslednjih desetak godina na školskim sveskama. Umetnica pronalazi objekte i lične predmete napuštene u regionima zahvaćenih migracijama i ratom čije kompleksne oblike i lične narative svodi na nivo simbola – piktogrami rata. Ovi oblici postaju univerzalni jezik komunikacije umetnice sa okolinom iščitavajući tako, ne samo poreklo i stradanje, evakuacije i migracije, već i univerzalnost mesta i vremena.
Ovako uvreženi jezički likovni simboli postaju otvoreni zapisi o svemogućim sudbinama savremenog čoveka uz nužne patnje novog vremena u kojem se nalazimo kao zajednica.
Ovom akvizicijom i poklonom Zbirka umetničkih dela Muzeja žrtava genocida po prvi put biva obogaćena muzejskom jedinicom iz oblasti ambijentalne umetničke prakse, kao i crtačkom mapom kakva do sada nije pohranjena ni u jednom drugom muzeju u Republici Srbiji.
Zbog svojih specifičnosti i vremenskih odrednica, kao i načina čuvanja i prezentacije, ova crtačka mapa je već sada jedan antologijski performativni crtež u konstantnom nastajanju.
Uz veliki izraz zahvalnosti gđi Perunović sa ponosom saopštavamo da od danas našu Zbirku umetničkih dela čine i dve nove muzejske jedinice od velike važnosti za celokupnu savremenu scenu države i regiona.


O AUTORKI
Gospođa Vesna Perunović je kanadska umetnica srpskog porekla koja živi i radi u Torontu, Kanada. Koristi širok spektar medija: slikastvo, crtež, instalacija, skulptura, video i performans. Gospođa Perunović je imala brojne izložbe u Kanadi i svetu.
Učestvovala je na međunarodnim bijenalima na Kubi, Engleskoj, Portugalu, Jugoslaviji i Grčkoj, kao i u međunarodnim rezidencijalnim programima u Berlinu, Bursi, Banfu, Njujorku i Kini.
U Evropi je izlagala u Muzeju savremene umjetnosti Republike Srpske u Banjaluci, BiH; Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad; Kulturnom centru Beograda; Slovačkoj nacionalnoj galeriji, Bratislava, Slovačka…
U Kanadi je gđa Perunović izlagala u Likovnoj galeriji Misisauga, Galerijama Kembridž, Likovnoj galeriji u Piterborou, Likovnoj galeriji Kelovna, Galeriji Endžel, Kanadskom muzeju tekstila…
Dobitnica je nagrade T.F.V.A. 2005. godine i Chalrmes Development grant (stipendija za profesionalni razvoj) 2011. godine, a Saveti za umetnost Kanade, Ontarija i Toronta su više puta finansirali njene projekte.
Radovi joj se nalaze u brojnim kolekcijama u Kanadi i Evropi, uključujući Ambasadu SAD u Beogradu, Likovnu galeriju u Hamiltonu, Kulturni centar Beograda, Umetnički centar McDonald u Gelfu, Galeriju Robert Meklaflin u Otavi i mnoge druge.
O njoj su objavljene dve sveobuhvatne monografije: (W) HOLE (Celina/Šupljina), 2004. i Amblems of the Enigma (Amblemi enigme), 2008.
Njene interdisciplinarne izložbe Borderless (Bez granica) i Amblems of Enigma (Amblemi enigme) gostovale su u uglednim galerijama i muzejima širom Kanade i Evrope.