Beograd, 11. decembar 2023. godine – Muzej žrtava genocida priređuje izložbu pod nazivom ,, MOSTOVI SVETLOSTI – Izbor iz Zbirke umetničkih dela Muzeja žrtava genocidaʼʼ autora dr um. Nikole Radosavljevića, kustosa u Muzeju žrtava genocida.
Izložba će biti predstavljena u Galeriji Vojnog muzeja u periodu od 14. decembra 2023. do 17. januara 2024. godine.
Svečano otvaranje zakazano je za četvrtak, 14. decembar 2023. godine sa početkom u 12 časova.
Tom prilikom prisutnima će se obratiti direktor Muzeja žrtava genocida g. Dejan Ristić, predsednica Srpskog istorijskog društva prof. dr Suzana Rajić i autor izložbe g. dr um. Nikola Radosavljević, kustos u Muzeju žrtava genocida.
Izložbu će svečano otvoriti potpredsednik Vlade Republike Srbije i ministar odbrane g. Miloš Vučević.
Izložbu prati ilustrovana dvojezična srpsko-engleska monografska publikacija sa kustoskim tekstom i pratećom vizuelnom dokumentacijom.
Realizaciju izložbe omogućili su Ministarstvo kulture, Ministarstvo odbrane i Fondacija Muzeja žrtava genocida.

Postavku čini izbor od blizu stotinu umetničkih dela iz Zbirke umetničkih dela Muzeja žrtava genocida koji se ovom prilikom, po prvi put od osnivanja Muzeja 1992. godine, predstavlja javnosti.
Koncepcija izložbe definisana je strukturnim i motivskim odlikama umetničkih dela iz Zbirke, te je ovom prilikom moguće sagledati bogate umetničke opuse koji se u Zbirci pohranjuju.
Formirana kroz četiri zasebne celine na relaciji crtež – slikarstvo – grafika – skulptura ova postavka predstavlja raznorodnost formata, tehnika i tehnoloških dostignuća u savremenoj vizuelnoj umetnosti koji svoje uporište pronalaze u kulturi sećanja.
Po mnogo čemu jedinstvena, ova Zbirka umetničkih dela u svom korpusu sadrži neka od najznačajnijih dela srpskog savremenog stvaralaštva prikupljana putem otkupa, poklona i akvizicija vršenih najvećim delom u periodu između 2021. i 2023. godine.
Javnost će biti u prilici da vidi radove naših relevantnih autora koji su svojim radom obeležili jugoslovensku i srpsku savremenu umetnost.
Tom prilikom javnosti će biti predstavljena neka od najznačajnijih ostvarenja Pjera Križanića, Milorada Ćirića, Piva Karamatijevića, Đorđa Andrejevića – Kuna, Majde Kurnikove, Branka Šotre, Franje Mraza, Lazara Vujaklije, Božidara Prodanovića, Miloša Bajića, Zdenke Kartusove, Vide Jocić, Miodraga Živkovića, Nandora Glida, Ismeta Mujezinovića, Ljiljane Bursać, Predraga Đakovića, Simonide Radonjić, Milene Maksimović-Kovačević, Daniele Fulgosi, Vesne Perunović, Nikole Radosavljevića, Gabrijele Bulatović, Bojana Otaševića, Milana Jakšića, Nade Denić i mnogih drugih.
Beležeći hronološku, tematsku i likovnu raznorodnost izložba otvara dijalog o vremenu i mestu borbe srpskog naroda u Drugom svetskom ratu, kao i o fenomenu stradanja i pojma genocida u vizuelnim umetnostima. Razmatra se način percepcije i kontesktualizacije formalnih odlika na relaciji slika – crtež – grafika – skulptura koji u zajedničkom imenitelju nose ideju o civilnom otporu i borbama za život i slobodu.
Postavljanjem ovih heterogenih poetika, obrada površine, tretmana medija i vizuelizacije intimnih razmišljanja o nasleđu, promeni i odnosu života i smrti svi radovi na postavci ostvaruju potpuno novu međusobnu komunikaciju u cilju informisanja posmatrača o vrednosti vizuelnih umetnosti kao jedinstvenog medijatora u različitim putevima saznanja.
Podvučene paralele između umetnica i umetnika koji su radili, ili i dalje rade, na različitim teritorijama i često distanciranim vremenskim periodima, a u svom radu istražuju bliske ili gotovo identične motive, sugeriše nam vibrantnost stvaralačke misli u težnji da se materijalizuje veliko istorijsko nasleđe i u stvaralačkom činu utisnu istorijski događaji koji su ostali zabeleženi kao velike tragedije uključujući tu i genocid počinjen nad srpskim narodom. Ova po prvi put vidljiva metodologija sagledavanja različitih umetničkih dela kroz prizmu kulture sećanja, u motivskom i konceptualnom smislu pre svega razotkriva nove pojave savremene vizuelne scene u Srbiji i još jednom potvrđuje one već prepoznate koje su svojim radom formirali savremenu umetničku misao u težnji da doživljenu traumu primarno prevaziđu kroz stvaralački proces, a onda na uvid isti kroz delo daju javnosti na sagledavanje.
Ovi radovi spomenici su jednog vremena, mnogih događaja i ljudskih sudbina koje su tragično skončale u nacionalnim i međunarodnim prevratima, ali i podsetnici na velike tragedije i genocid koji su zauvek obeležili naš narod. U njima se ogledaju velike istine o umetnosti, koliko i ideje o nadi, slobodi i sigurnosti, toliko i u borbi za našu kolektivnu slobodu.