Уредник сајта и администратор фејсбук стране Музеја жртава геноцида морају да реагују на део овог интервјуа када наш саговорник каже:
„Након вишегодишњег истраживања историјских извора стручњаци Војног архива представили су базу која садржи податке о свим држављанима Краљевине Србије страдалим између 1914. и 1918. године. И уместо очекиваних око 1.250.000 или томе броју приближно страдалих, дошли смо до сазнања да је током Првог светског рата убијено укупно њих 322.778. Наравно, тај број није коначан, али је за претпоставити да у наредним годинама и деценијама неће бити знатније увећан на основу резултата нових научних истраживања.
“ Наша допуна гласи: „Реч је о резултатима који су добијени у процесу истраживања искључиво у архивској грађи Војног архива. То значи да се истраживања морају да наставе првенствено у мањим архивима па ће број страдалих бити знатно већи!“
Како објашњавате феномен мита и с њим повезане склоности миту у свету и код нас?
Као феномен мит је стар безмало колико и људска врста. Стремећи томе да проникну у највеће тајне живота, природе, сопственог окружења, појава, непознаница, изазова и опасности који су их окруживали наши древни преци покушавали су да разрешења бројних судбинских загонетки пронађу и у магијском, религијском или митском.
Мит, са једне стране, настаје услед мањка знања и вештина који су неопходни како би се дошло до истинитог и трајног одговора на важна питања која живот ставља пред нас.
Истовремено, и неретко, мит настаје и као последица потребе да се идентификује, дефинише, опише, растумачи, оснажи, окуражи, ободри, прослави, тугује, оплаче, од заборава сачува догађај или личност који у дужем временском оквиру заокупљају пажњу припадника једног народа, верске, друштвене или неке друге заједнице.
Мит је кроз историју имао своју јасну и снажну функцију која је протеком времена постепено слабила да би данас, у раздобљу карактерисаном снажним напретком просвете, науке, културе и уметности, постепено постао прворазредно драгоцен сегмент појединачног и заједничког, националног, верског и друштвеног идентитетског, историјског, културолошког религијског, језичког, традицијског и другог појавног облика културног наслеђа.
Митови су карактеристични за све народе, културе и епохе. Питање односа према миту меандрирало је током бројних прохујалих векова те се кретало у опсегу између апсолутног поштовања мита као нечега у чију истинитост никако не би требало сумњати па све до савременог доба када је неопходно успоставити јасну дистинкцију између конкретне историјске у односу на митску стварност.
Срби су митовима посвећени у истој оној мери у којој су то (били) и други европски народи. Постојали су, наравно, и периоди када су легенде, митови и народна традиција имали веома важну и надасве позитивну улогу, али и оних када је интересовање за њих постепено слабило или чак и замирало, а све услед убрзаног напретка у области просвете, науке, културе и уметности.
На који начин, ако уопште могу, научна истина и емотивна везаност за митове могу да коегзистирају уместо да се стално сукобљавају?
Као професионални историчар и истраживач, чврстог сам става да наука и митологија никако не могу, нити би смеле да буду у било каквом облику конфронтације. Напротив!
У питању су две реалности, историјска (чињенична) и митска (имагинарна), које безмало потпуно паралелно коегзистирају.
Оне су се током претходних миленијума и векова на најлепши могући начин преплитале, а повремено и надопуњавале, јер тамо где би били престајало оно што је чињенично, дакле историјско и стварно, наступало би оно митско, легендарно и традицијско (измаштано и имагинарно).
Дакле, митологија, легенде и народна традиција представљају изузетно драгоцен сегмент нашег националног културног и идентитетског наслеђа које, пре свега, треба добро познавати, практиковати и љубоморно чувати за нараштаје који тек треба да се роде.
Но, са друге стране, требало би да правимо јасну разлику између мита (митологије) и митоманије. Иако су ти појмови који само наизглед садрже исто или веома слично значење у питању су две међусобно потпуно супротстављене појаве.
И док су митови, легенде и народна традиција важан део нашег идентитета и наслеђа, дотле је митоманија потпуно первертирани и веома штетан облик успостављања некакве митске традиције који је заснован на бруталном атаку на историјску истину и изворну националну историјску, културолошку, верску, језичку, идентитетску и митску традицију.
Дакле, митоманија почива на потпуним и веома штетним неистинама које само на изглед пружају привид митског, легендарног и/или традицијског. Та штетна појава има потенцијал да појединца, неку групу или значајан део друштва поведе на историјску, идеолошку, идентитетску и сваку другу странпутицу која води у прави егзистенцијални понор.
Примера таквих последица бивало је недавно и у нашем непосредном окружењу.
Сетимо се само током читавог низа година спровођеног државног пројекта на територији нама суседне (Северне) Македоније који се заснивао на потпуно митоманској идеји по којој су савремени Македонци непосредни потомци својих античких имењака.
Након што је тај штетни и по изворни македонски идентитет погубни пројекат био суспендован, иза њега су остале поражавајуће и потпуно катастрофалне последице у савременом македонском друштву које показује све карактеристике потпуне збуњености и опште конфузије.
Нешто слично, мада не и идентично, одиграва се пред нашим очима и на подручју Босне и Херцеговине и дела Србије (пројекат успостављања бошњачке нације), односно Црне Горе (формирање црногорског народа).
Истински верујем да смо ми Срби довољно зрели, одговорни и у свом историјском идентитету утемељен народ те да нећемо поклекнути под све јачим налетима митоманије која је присутна и у нашем друштву.
Како објашњавате сукобе историчара и псеудоисторичара током друге половине XIX столећа и историчара и шарлатана с краја XX и почетка XXI века – да ли постоје сличности или се значајно разликују?
Нисам ни мало сигуран да се, по том питању, може говорити о некаквом ,,сукобу“ између науке и псеудонауке, односно науке и њене потпуне супротности.
Поред осталог, стручњаци свих научних дисциплина имају обавезу да се јасно и резолутно супротставе паранауци, псеудонауци или ономе што је наш народ одавно лепо назвао – шарлатанству.
То су управо чинили сви српски историчари још од раздобља када се код нас, током XIX века, јавила критичка научна историографија.
Свака наука, па тако и историографија, захтева темељно и обимно знање, као и читав низ вештина. Такође, научна методологија историографије веома је сложена. Дакле, упркос свеопштем утиску да се историјом може свако бавити, то никако није тако.
Уколико бисмо само макар на кратко прихватили такву опасну тезу склизнули бисмо у шарлатанство које нам ,,сведочи“ о томе да су, примерице, Срби најстарији народ на свету, да су се наши преци сукобљавали са војскама кинеских царева и египатских фараона и много тога другог чиме смо свакодневно ,,бомбардовани“ од стране самозваних стручњака, а што је сасвим очито са оне стране разума и историјских чињеница.
Такође, ако бисмо се сви свиме бавили не би нам били потребни школовани зналци. Другим речима, не би нам били потребни лекари, већ бисмо по исцељење ишли код врачара, куће нам не би градиле архитекте, а мостове грађевински инжењери, домовину нам не би бранили школовани официри и увежбани војници … и да не набрајам даље.
Појединац или друштво које до те мере обесмисли знање и вештине осуђено је на неумитну, сигурну, дугу и веома болну пропаст.
На срећу, ми се не налазимо на том путу мада су и у нашем друштву приметне појаве шарлатанства када су у питању друштвено-хуманистичке науке, а посебно историографија.
Коначно, свако од нас има право, али и одговорност да се определи између (историјске) истине и лажи.
Избор је веома једноставан и лак, зар не?
Научна истина и емотивна везаност за мит социјалистичке Југославије о броју страдалих у јасеновачком комплексу логора смрти. Како до разрешења сукоба између науке и предања?
Сећање на бројне невине жртве нашег народа, пре свега, захтева одговоран и искључиво на чињеницама заснован став и свест. Ту нема места емоцијама, стереотипима и мржњи.
Основно је питање да ли смо спремни да одбацимо доминантно математичко, политичко и идеолошко сећање и да дамо нови замајац и интензивирамо мукотрпан процес интердисциплинарних научних истраживања који ће резултирати свеобухватним, темељним, објективним и целовитим подацима.
Дозволите ми да на овом месту укажем на један сличан веома трагичан пример из наше прошлости који се односи на масовно страдање припадника наших оружаних снага и цивила током Првог светског рата.
Иако је деценијама у нашој јавности опстојавао број од око 1.250.000 држављана Краљевине Србије страдалих током Првог светског рата, и мада су историчари чија је ужа област научног истраживања управо то ратно раздобље упорно понављали да је тај број вишеструко преувеличан, пре свега пар дана јавности су саопштени резултати вишегодишњих научних истраживања које су спровели стручњаци Војног архива при нашем Министарству одбране.
Након вишегодишњег истраживања историјских извора стручњаци Војног архива представили су базу која садржи податке о свим држављанима Краљевине Србије страдалим између 1914. и 1918. године.
И уместо очекиваних око 1.250.000 или томе броју приближно страдалих, дошли смо до сазнања да је током Првог светског рата убијено укупно њих 322.778. Наравно, тај број није коначан, али је за претпоставити да у наредним годинама и деценијама неће бити знатније увећан на основу резултата нових научних истраживања.
У нашој јавности је овај податак изазвао општу неверицу. Поставља се питање како је то могуће? Откуда број од око 1.250.000 страдалих у Првом светском рату уколико он није тачан? Ко је за то одговоран?
Дакле, мишљења сам да треба наставити и интензивирати научна истраживања у вези са укупним бројем цивилних и војних жртава Другог светског рата на територији Краљевине Југославије и да пред историчаре никако не треба постављати некакав пожељни број.
Требало би стручњацима у области историографије и сродних научних дисциплина коначно омогућити да неометано обављају истраживања како бисмо у разумном временском року дошли до релевантних података заснованих искључиво на чињеницама, као што је то случај са подацима о укупном броју цивилних и војних жртава на тлу Краљевине Србије којима тек сада коначно располажемо.
Као неко чији је прадеда био страдали српски ратник који почива на Зејтинлику код Солуна у Грчкој, као потомак деде који је погинуо у борбама за ослобођење Београда у Другом светском рату, као неко ко је заједно са својим оцем учествовао у трагичним ратним сукобима који су се на југословенским просторима одвијали између 1991. и 1999. године (,,ратови за југословенско наслеђе“), надам се и са правом очекујем да се у нашем друштву створи атмосфера која ће коначно омогућити да сви заједно дођемо до укупног броја страдалих у раздобљу од 1941. до 1945. године.
То је најмање што можемо учинити уколико истински желимо да очувамо достојанствено сећање на велики број невино пострадалих у том светском рату.
И на крају, парафразирајући мудре речи нашег светог патријарха Павла који је у више наврата понављао: ,,Будимо људи иако смо Срби“, учинимо да наше сећање буде искључиво и само искрено, људско, достојанствено, и да никако не прерасте у нешто чиме бисмо манипулисали и на тај начин негирали и обесмишљавали велику жртву нашег народа поднету у претходном столећу.